Автомат, робот, варіатор чи класика механіка: автомобіль з якою КПП краще обрати?

Автомат, робот, варіатор чи класика механіка: автомобіль з якою КПП краще обрати?

buttons.will share

Коробка передач є одним із найважливіших елементів автомобіля, який забезпечує передачу крутного моменту від двигуна до коліс. Від вибору типу коробки передач залежить не лише комфорт водіння, але й ефективність роботи автомобіля. Існують різні типи коробок передач, кожен з яких має свої особливості, переваги та недоліки. 

Чим більше варіантів, тим складніший вибір. Раніше автомобілісти обирали між автоматом та механікою, де цілком зрозумілі переваги та недоліки кожної з них. Та з розвитком технологій цей перелік дещо розширився, і тепер автовиробники пропонують ще кілька рішень для начинки. Фактично ми говоримо про два класичні варіанти трансмісій – механіку та автомат. Остання з розвитком технологій, окрім класичного варіанту, має ще кілька модифікацій, про які говоритимемо далі. У цій статті ми розглянемо три основні типи: механічну, автоматичну та роботизовану коробки передач.

Механічна коробка передач (МКПП).

Принцип роботи.

Механічна коробка передач (МКПП) є найпростішою та найдавнішою з усіх типів. Вона складається з набору зубчатих коліс, які перемикаються вручну за допомогою важеля перемикання передач та зчеплення. Кожна передача відповідає певному співвідношенню зубчатих коліс, що дозволяє змінювати крутний момент та швидкість руху автомобіля.

Переваги:

  1. Ефективність та економія палива. МКПП забезпечує високу ефективність передачі крутного моменту від двигуна до коліс, що знижує витрати палива.
  2. Надійність. Механічні коробки передач відомі своєю довговічністю та простотою обслуговування.
  3. Контроль. Водій має повний контроль над вибором передачі, що дозволяє краще адаптуватися до дорожніх умов.

Недоліки:

1. Складність в керуванні. Потрібні певні навички для правильного перемикання передач, що може бути складно для початківців.

2. Комфорт. У міських умовах з частими зупинками та рушанням з місця використання МКПП може бути незручним та втомливим.

Механіка – вічна класика та надійність. Не те щоб така КПП була невибагливою в обслуговуванні, але на кожному СТО знайдеться “аскорбінка” для неї. З основних переваг – це ціна, адже механічна трансмісія є найдешевшою на ринку, а ще вона досить стійка та живуча. Недарма в автоспорті завжди лідирувала саме “ручна” система, але є питання до її зручності. Досвідчені водії, які вже відкатали кілька своїх “механік”, певне, не будуть нарікати. Проте новачки у 70% випадків оберуть уникнути її. Та й для міста контроль всього, що відбувається навколо, та ще й 3 педалі разом з важелем – таке собі задоволення. 

Автоматична коробка передач (АКПП).

Принцип роботи.

Автоматична коробка передач (АКПП) автоматично змінює передачі залежно від швидкості автомобіля та навантаження на двигун. Вона складається з планетарних редукторів, гідротрансформатора та різних механізмів управління. Основні види автоматичних коробок передач включають класичні гідромеханічні АКПП, варіатори (CVT) та преселективні коробки передач.

Переваги:

  1. Комфорт. АКПП забезпечує комфортне водіння, оскільки водієві не потрібно вручну перемикати передачі.
  2. Простота в керуванні. Ідеальний вибір для початківців та водіїв у міських умовах з інтенсивним рухом.
  3. Гладкість перемикання: Перемикання передач відбувається плавно, без ривків.

Недоліки:

  1. Витрати палива. АКПП зазвичай менш ефективна, ніж МКПП, що призводить до підвищеного споживання палива.
  2. Вартість. Висока вартість як самої коробки, так і її обслуговування та ремонту.
  3. Складність конструкції. Більш складна конструкція, що може призводити до частіших поломок.

Автомат – синонім комфорту, найбільш зрозуміла та надійна система, що додає балів досвіду водіння, особливо в умовах щільного міського трафіку. До того ж з розвитком автомобільної промисловості автомат позбувся більшості своїх недоліків, як от високих витрат на обслуговування та ремонт. Сучасні трансмісії впевнено наїжджають до 500,000 км без капітального ремонту. Щоб термін служби автомата був як можна довшим, слід лише уникати різкого перемикання режимів, буксування, а також регулярно підливати мастила. Єдиною вагомою вадою автомата є більша витрата пального та зниження динаміки автомобіля. 

Роботизована коробка передач (РКПП).

Принцип роботи.

Роботизована коробка передач (РКПП) поєднує елементи механічної та автоматичної коробок передач. Вона використовує механічну коробку передач, але перемикання передач здійснюється за допомогою електронних або гідравлічних приводів. РКПП може бути як з одним, так і з двома зчепленнями.

Роботизована – це така собі бюджетна версія автоматичної КПП, де до механічної коробки перемикання передач прикрутили електронний блок з алгоритмом управління. Але робота такої системи може бути сповнена несподіванок, ривків і затримок під час зміни швидкості. Щоправда, це стосується лише однодискових КПП. З переваг – менша витрата пального й економія в обслуговуванні та ремонті. 

Переваги:

  1. Економіяпалива. Завдяки високій ефективності роботи механізму споживання палива знижується.
  2. Продуктивність. Забезпечує швидке та чітке перемикання передач, що особливо корисно для спортивних автомобілів.
  3. Гібридні можливості. Деякі моделі РКПП можуть працювати як в автоматичному, так і в ручному режимі, що дає водієві більше контролю.

Недоліки:

  1. Вартість. Висока вартість як самої коробки, так і її обслуговування та ремонту.
  2. Гладкість перемикання. У деяких моделей можливі ривки під час перемикання передач, особливо на низьких швидкостях.
  3. Складність конструкції. Більш складна конструкція, що може призводити до частіших поломок.

Покращена версія РКПП – це преселективні АКП, що мають дві механічні коробки зі своїми зчепленнями в одному корпусі. Одна відповідає за парні передачі, інша – за непарні. Оскільки в ній присутні два зчеплення, то перемикання буде значно плавнішим, ніж у звичайному роботі. Але й коштує така система геть не дешево. 

Вибір типу коробки передач залежить від багатьох факторів, включаючи умови експлуатації автомобіля, особисті переваги водія та бюджет. Механічна коробка передач забезпечує високу ефективність та контроль, але вимагає певних навичок. Автоматична коробка передач забезпечує максимальний комфорт та простоту в керуванні, але має вищу вартість та споживання палива. РКПП поєднує переваги механічних та автоматичних коробок, але також має свої недоліки.

Кожен з типів коробок передач має свої унікальні характеристики, і правильний вибір залежить від конкретних потреб та умов експлуатації. Незалежно від вибору, важливо звертати увагу на якість виконання та надійність обраної коробки передач, щоб забезпечити максимальний комфорт та ефективність водіння.

Варіатор (CVT), який набирає популярності серед модельного ряду Mitsubishi.

Варіатор, або безступінчаста трансмісія (CVT - Continuously Variable Transmission), є сучасним типом автоматичної коробки передач, яка стає все більш популярною завдяки своїм численним перевагам. Ця технологія забезпечує безперервне варіювання передавальних чисел, що дозволяє двигуну працювати в оптимальному режимі при будь-яких швидкостях і умовах водіння. 

Mitsubishi, до речі, був одним із перших автовиробників, який почав застосовувати цю технологію у своїх авто. Тепер же вона має більш масове виробництво й багатьма іншими популярними марками авто. Варіатор – це безступенева КПП із зовнішнім управлінням. Дві шківи, поєднані ланцюгом або ременем, під час зміни свого діаметра регулюють передавальне число. Така система дозволяє плавно перемикати передачі. Варіатор дещо економніший, ніж звичайний автомат, адже в ньому відсутня затрата енергії на перемикання передач як така. Стосовно роботи, автовласник не відчує особливої різниці з автоматом: ніяких відкачувань на схилах, ривків та поштовхів, а розгін може бути навіть швидшим. Так само варіатор не оцінить різкої їзди та буксування.

Серед моделей Mitsubishi, у яких присутній варіатор варто виділити:

  • Eclipse Cross – його варіатор CVT, забезпечує плавний рух авто під час прискорення та гальмування, водночас показує гарну динаміку у 8-ступеневому режимі роботи Sport Mode.
  • ASX та Outlander — оснащені варіатором INVECS-III CVT, який інтелектуально підлаштовується під стиль водіння водія та забезпечує ідеальну керованість автомобілем, знижуючи витрати на пальне.

Модельний ряд Мітсубісі пропонує технології на будь-який смак та бюджет, залежно від ваших потреб та можливостей. Дізнатися детальніше про переваги й недоліки тих чи інших КПП можна під час консультації з менеджерами в салоні Mitsubishi. А зараз ми розглянемо принцип роботи варіатора, його переваги та недоліки, а також особливості експлуатації та обслуговування.

Принцип роботи варіатора.

Основний принцип роботи варіатора полягає в безступінчастому зміненні передавального відношення, що досягається за допомогою двох конусних шківів, з'єднаних металевим або композитним ременем. Кожен з цих шківів складається з двох половин, які можуть рухатися один до одного або віддалятися, змінюючи діаметр обхвату ременя. Це дозволяє плавно змінювати передавальне число без використання традиційних зубчатих коліс.

Основні компоненти варіатора:

  1. Конусні шківи. Два шківи (ведучий і ведений) змінюють свій діаметр, забезпечуючи безступінчасте варіювання передавального числа.
  2. Ремінь. Металевий або композитний ремінь, що передає крутний момент від ведучого шківа до веденого.
  3. Гідравлічна система. Система гідравлічних циліндрів, яка регулює положення шківів і підтримує необхідне натягнення ременя.
  4. Електронний блок управління. Керує роботою гідравлічної системи та забезпечує оптимальну роботу варіатора в залежності від умов водіння.

Переваги варіатора.

Варіатор має кілька суттєвих переваг у порівнянні з традиційними автоматичними та механічними коробками передач.

Ефективність і економія палива.

  1. Оптимальні оберти двигуна. Варіатор дозволяє двигуну працювати на оптимальних обертах, що знижує споживання палива.
  2. Плавність роботи. Завдяки відсутності фіксованих передач, перехід між різними швидкостями відбувається плавно, без ривків.

Комфорт і продуктивність.

  1. Плавне перемикання. Відсутність традиційних передач забезпечує плавне і комфортне водіння без стрибків та ривків.
  2. Швидке прискорення. Варіатор дозволяє двигуну залишатися на максимальних обертах під час прискорення, що забезпечує швидкий відгук на натискання педалі газу.

Простота конструкції.

  1. Мінімальна кількість механічних компонентів. Простота конструкції варіатора зменшує ризик поломок та полегшує обслуговування.
  2. Менша вага. Варіатор зазвичай легший за традиційні автоматичні коробки передач, що сприяє зниженню загальної маси автомобіля і покращенню економії палива.

Недоліки варіатора.

Незважаючи на численні переваги, варіатор має також деякі недоліки, які слід враховувати при виборі автомобіля з такою трансмісією.

Обмеження потужності.

  1. Обмеження крутного моменту. Варіатори мають обмеження щодо крутного моменту, який вони можуть передати, що робить їх менш підходящими для високопродуктивних автомобілів та важких транспортних засобів.
  2. Проблеми з нагріванням. При високих навантаженнях варіатор може перегріватися, що впливає на його надійність та довговічність.

Вартість і обслуговування.

  1. Висока вартість. Варіатори можуть бути дорожчими у виробництві та ремонті порівняно з традиційними коробками передач.
  2. Складність обслуговування. Необхідність спеціального обслуговування та використання специфічних рідин для варіатора може збільшити витрати на утримання автомобіля.

Відчуття водіння.

  1. Відсутність традиційних передач. Деяким водіям може не подобатися відсутність чітких передач і зміни обертів двигуна, що створює незвичні відчуття при водінні.
  2. Шум і вібрація. У деяких моделях варіаторів можуть виникати специфічні шуми та вібрації, особливо при низьких обертах двигуна.

Особливості експлуатації та обслуговування варіатора.

Для забезпечення надійної та довготривалої роботи варіатора необхідно дотримуватися певних рекомендацій щодо експлуатації та обслуговування.

Експлуатація:

  1. Плавний старт і гальмування. Варіатор потребує плавного прискорення та гальмування для уникнення надмірних навантажень на трансмісію.
  2. Регулярний контроль рівня рідини. Необхідно регулярно перевіряти рівень та стан спеціальної рідини для варіатора, оскільки її якість впливає на роботу трансмісії.
  3. Уникання перегріву. Варто уникати тривалих високих навантажень, які можуть призвести до перегріву варіатора.

Обслуговування:

  1. Регулярна заміна рідини. Важливо дотримуватися графіку заміни рідини для варіатора, рекомендованого виробником автомобіля.
  2. Діагностика і технічне обслуговування. Рекомендується проводити регулярну діагностику та технічне обслуговування варіатора на спеціалізованих сервісних станціях.
  3. Використання оригінальних запчастин. Для обслуговування та ремонту варіатора слід використовувати тільки оригінальні запчастини та рідини, рекомендовані виробником.

Варіатор (CVT) є сучасною технологією автоматичної коробки передач, яка набирає популярності завдяки своїм численним перевагам, таким як ефективність, економія палива, комфорт і простота конструкції. Однак, при виборі автомобіля з варіатором, важливо враховувати його обмеження, вартість та особливості обслуговування. Правильний догляд та експлуатація забезпечать його надійну та довготривалу роботу, що зробить ваше водіння комфортним і економічним.

menu.footer disclaimer